Wiadukt na DK88 gotowy. Pojedziemy nim już w listopadzie!

4b990c33c54cb1f658f624fe33fa42fe

Wysłużony obiekt w ciągu Drogi Krajowej 88 był przyczyną sporych utrudnień i uciążliwości dla kierowców.

Ze względu na uszkodzenia droga na wiadukcie była zawężona z czterech do dwóch pasów ruchu, przy jednoczesnym ograniczeniu prędkości do 40 km/h. Ponad siedemdziesięcioletnia eksploatacja doprowadziła do zużycia wszystkich elementów obiektu. Zniszczona nawierzchnia jezdni, pod którą znajdowała się jeszcze bardziej zdegradowana płyta pomostu, przez długi okres były nie lada udręką dla kierowców. Nośność wybudowanego w czasach II wojny światowej wiaduktu również była niewystarczająca. Ze względu na rozmiar uszkodzeń konieczny był generalny remont. Z robotami można było ruszyć po wybudowaniu estakady J. Heweliusza, pomiędzy ul. Portową a osiedlem Kopernika, która umożliwiła poprowadzenie objazdu – przypomina Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Przebudową zajęła się wyłoniona w przetargu firma P. W. BANIMEX z Będzina. Prace rozpoczęły się pod koniec 2012 r. Jednak niespodzianek nie brakowało. – Przebudowa 240-metrowego obiektu ze względu na rodzaj prac oraz otoczenie była zadaniem trudnym. Pod wiaduktem przebiega linia kolejowa, co utrudniało dostęp do obiektu i wpłynęło na harmonogram robót. Brak dokumentacji archiwalnej wybudowanego w latach 40. ubiegłego wieku wiaduktu oraz brak możliwości wcześniejszego przeprowadzenia wszystkich badań i pomiarów były powodem nieprzewidzianych trudności. Konieczne było zwiększenie zakresu prac, a co za tym idzie przesunięcie pierwotnie planowanego terminu zakończenia inwestycji – mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska.

Szacunkowy koszt przebudowy wiaduktu wynosi 17 mln zł. Na ten cel miasto pozyskało unijne dofinansowanie.

W ramach inwestycji wyburzono istniejącą płytę pomostową i wzmocniono stalową konstrukcję istniejącego obiektu. Wykorzystano do tego ponad 200 ton stali. Naprawione zostały fundamenty filarów, a teren pod obiektem – uporządkowany. Wybudowano odwodnienie wiaduktu i przebudowano przyczółki. Pod koniec marca 2014 r. zabetonowano ostatni segment płyty pomostowej, co umożliwiło przystąpienie do finalnego etapu remontu. Następnie ruszyły roboty wykończeniowe. Objęły one m.in. ułożenie izolacji i nawierzchni jezdni, montaż barier energochłonnych i budowę oświetlenia. Przebudowano dojazdy do obiektu. Efekt? Odnowiony wiadukt o zwiększonej nośności i pełnej przydatności użytkowej.

Wyremontowanym odcinkiem DK 88 kierowcy pojadą już 30 października.