W gliwickim Ratuszu podpisano wyczekiwaną umowę na budowę odcinka G2.
Ostatni fragment Drogowej Trasy Średnicowej ma zostać otwarty pod koniec 2014 roku.
Będzie on przebiegał przez ścisłe centrum miasta od ul. Kujawskiej do węzła DK88 i ul. Portowej. Dlaczego jeszcze w zeszłym tygodniu brakowało środków na budowę „średnicówki” tłumaczył Marszałek Województwa Śląskiego, Adam Matusiewicz.
- Inwestycja w głównej mierze była finansowana z budżetu państwa. Mniej więcej połowa kosztów jest sfinansowana z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego – to jedno z trzech źródeł. Pozostałe dwa to rezerwa subwencji budżetowej oraz pieniądze przeznaczane na ten cel przez poszczególne miasta. Formalnym inwestorem został Samorząd Województwa Śląskiego. Z racji tego, że szacunki siłą rzeczy były robione w 2007 roku, a obecnie mamy 2012. Tym samym stała się rzecz nieunikniona.
Wartość tej inwestycji najzwyczajniej w świecie wzrosła. Finansowanie okazało się niewystarczające. Udaliśmy się do ministra Sławomira Nowaka po to, aby wspomógł nas. W jednym z paragrafów jest zapis, który mówi wprost, że w momencie kiedy do zakończenia inwestycji brakowałoby środków, strona rządowa zobowiązuje się do zapewnienia tych środków. - dodaje Adam Matusiewicz.
Ostateczny koszt inwestycji to ponad 700 mln złotych! Warto dodać, ze jeszcze tydzień temu brakowało aż 300 mln. Na trasie G2 przewidziano również 13 innych obiektów takich jak wiadukty, mosty i kładki technologiczne.
- Powstanie DTŚ wiąże się z przebudową infrastruktury miejskiej i skomunikowaniem nowej drogi z istniejącym układem ulic. Dla ochrony środowiska naturalnego zaplanowano m.in. 7 zastępczych zbiorników wodnych dla płazów, systemy zabezpieczeń szlaków migracji płazów poprzez zastosowanie urządzeń naprowadzająco-wygradzających, system odwodnienia i urządzeń oczyszczających wody opadowe z powierzchni jezdni, ekrany akustyczne i pasy zieleni izolacyjnej. - wymienia Marek Jarzębowski rzecznik prasowy Prezydenta Gliwic.
Dzięki podpisaniu umowy, inwestycji nie grożą większe opóźnienia. DTŚ o planowanej długości 31,5 km połączy centra sześciu miast, przebiegając od Katowic do Gliwic. Obecnie kierowcy mogą dojechać z Katowic – przez Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów – do zabrzańskiego węzła z ul. De Gaulle’a.