Do UM trafił wniosek Pana Bartosza Rybczaka, w którym przedstawił pomysł utworzenia CRU.
Jak argumentował w piśmie przekazanym do władz, inicjatywa ma na celu zwiększenie przejrzystości i jawności działania organów administracji publicznej, które pozytywnie wpływają na relacje tychże organów z obywatelami. To z kolei zwiększa przejrzystość oraz zaufanie obywateli do instytucji publicznych. Sprawa wydała się ciekawa dlatego poprosiliśmy o komentarz rzecznika prezydenta miasta Marka Jarzębowskiego. W odpowiedni nie wykluczył, że taki rejestr mógłby niebawem powstać.
- Pomimo braku ustawowego obowiązku Urząd Miejski w Gliwicach zamieszcza w BIP informacje o umowach zawartych w wyniku przeprowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych oraz przetargów prowadzonych w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego – przekazał naszej redakcji Marek Jarzębowski. - Zatem każdy ma dostęp do informacji o najistotniejszych zamówieniach udzielanych przez urząd. Informacje z umów, które nie są udostępnione w BIP udzielane są każdorazowo na indywidualny wniosek. Tym samym zapewniony jest swobodny dostęp obywateli do tej grupy informacji. Liczba wniosków o udostępnienie do wglądu umów innych niż opisane powyżej jest znikoma - w 2012 r.: 1 wniosek, w 2013 r.:11 wniosków. Dlatego tworzenie dodatkowego rejestru byłoby dziś nieadekwatne w stosunku do zainteresowania mieszkańców. Nie wyklucza to jednak stworzenia tego rodzaju zestawienia na etapie wdrażania nowego, obecnie projektowanego systemu zarządzania finansami miasta.