Torowisko na ul. Wolności w Zabrzu zostanie przebudowane na odcinku od skrzyżowania z ul. Miarki do posesji przy numerach 203-205. Inwestycja jest częścią realizowanego przez spółkę Tramwaje Śląskie SA, „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.
Ruch
tramwajowy zostanie wstrzymany
Do przetargu wpłynęło siedem ofert. Za
najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Tor-Krak o wartości niemal
10 mln zł netto (niespełna 12,3 mln zł brutto). Umowę z podpisano
w poniedziałek, 9 stycznia 2023 r., w zabrzańskim magistracie.
Wykonawca ma siedem miesięcy na realizację prac. – Modernizacja
umożliwi ruch tramwajów niskopodłogowych, co ułatwi korzystanie z
komunikacji seniorom i osobom z niepełnosprawnościami. W znaczącym
stopniu poprawi także bezpieczeństwo i komfort kierowców –
zaznaczyła prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik
– Inwestycja prowadzona będzie przy całkowitym wstrzymaniu ruchu tramwajów, co skutkuje szeregiem utrudnień w organizacji ruchu tramwajowego, ale także w organizacji naszej pracy. Będziemy musieli między innymi przenieść zaplecze techniczne gliwickiej zajezdni do zajezdni w Bytomiu, która to tymczasowo stanie się domem dla tramwajów kursujących w Zabrzu i okolicy. Bardzo liczymy na duże zaangażowanie, koordynację i współpracę ze strony Miejskiego Zarządu Dróg oraz na to, że prace zrealizowane zostaną w zapisanym terminie – powiedział Henryk Kolender, dyrektor finansowy Tramwajów Śląskich.
– Specjalizujemy się w remontach infrastruktury tramwajowej. Nie pozostaje mi zatem nic innego, jak zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, by zadanie zrealizować w terminie i przy możliwie jak najmniejszych utrudnieniach dla mieszkańców – mówił z kolei Wiesław Niedziela, prezes firmy Tor-Krak.
Co z komunikacją zastępczą?
Zmodernizowany zostanie odcinek dwutorowej linii tramwajowej, wbudowanej w jezdnię ul. Wolności o długości ok. 670 metrów. To, jak wyjaśniają w Tramwajach Śląskich, ok. 1340 metrów toru pojedynczego. Zdemontowana zostanie stara infrastruktura torowa i sieciowa, a nawierzchnia ulicy będzie frezowana. Wykonane zostaną prace ziemne, układ odwodnienia torowiska, przebudowane będą układ zasilania, infrastruktura podziemna, powstaną warstwy konstrukcyjne pod torowiskiem, zaś torowisko ułożone zostanie w technologii prefabrykowanych płyt betonowych z elastycznym montażem szyn w komorach. Odtworzona zostanie warstwa ścieralnej nawierzchni jezdni.
– Do
trzech tygodni po podpisaniu umowy plac budowy zostanie formalnie
przekazany generalnemu
wykonawcy. Wstrzymanie ruchu tramwajowego nastąpi w momencie, gdy generalny
wykonawca będzie gotów do przystąpienia do prac demontażowych.
Wówczas przedstawione
zostaną zmiany w organizacji ruchu tramwajowego oraz szczegóły
dotyczące autobusowej
komunikacji zastępczej – informują Tramwaje Śląskie.