Piętrowy parking, budynek mieszkalno-usługowy i nowe skrzyżowanie

F1c68fadb6f794f6318e6f801584f59f
wiz. SSC ArchitekciJuż kilka lat temu pojawiła się koncepcja zagospodarowania tego terenu. Co prawda na ulicy Mikołowskiej powstały już nowe budynki mieszkalne TBS, to do zagospodarowania nadal pozostała „dziura” na rogu ulic Mikołowskiej i Jana Pawła II oraz teren przy ul. Dunikowskiego, na którym od lat funkcjonuje prowizoryczny parking. Teraz te plany zaczynają nabierać kształtów. Niedawno informowaliśmy o tym, że w miejscu wspomnianej „dziury” na rozwidleniu Mikołowskiej i Jana Pawła II gliwicki TBS wstawi estetyczną „plombę” w postaci budynku mieszkalnego z lokalami użytkowymi na parterze. Prace nad tym projektem mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, a cały budynek ma być oddany do użytku pod koniec roku 2015. Powstanie tam 25 mieszkań, z czego minimum 12 na wynajem – reszta to mieszkania, które zostaną sprzedane na zasadach komercyjnych. Ta zmiana w zasadach rządzących TBS-ami wynika z faktu, iż rząd wycofał się ze współfinansowania takich inwestycji. W części kraju efektem takich posunięć były likwidacje popularnych TBS-ów, jednak dwie gliwickie spółki ZBM I TBS oraz ZBM II TBS, postanowiły zmienić zasady i pozostać na gliwickim rynku nieruchomości. Przed wycofaniem się rządu z programu TBS, w Gliwicach udało się oddać do użytku prawie 1500 mieszkań na wynajem. Dzięki temu zaspokojono potrzeby mieszkaniowe kilku tysięcy mieszkańców. Teraz zasada jest prosta – by móc budować mieszkania na wynajem, trzeba budować też takie na sprzedaż. Biorąc pod uwagę np. inwestycję na ul. Granicznej, gdzie wszystkie mieszkania wystawione na sprzedaż (70% ogólnej liczby) znalazły właścicieli można powiedzieć, że takie rozwiązanie w Gliwicach się sprawdziło. Po zakończeniu prac przy budowie wspomnianego narożnika mieszkalno-usługowego przyjdzie kolej na wielopoziomowy parkingu przy ul. Dunikowskiego. Powstanie on w miejscu, gdzie od dawna funkcjonuje prowizoryczny parking i ma być odpowiedzią na zwiększoną potrzebę miejsc parkingowych w tym miejscu, związaną właśnie z budową kolejnych mieszkań. Spore zmiany zapowiadają się również w ramach samego skrzyżowania Mikołowskiej -Dunikowskiego - Dolnych Wałów - Jana Pawła II - Dworcowej. ZDM ogłosił przetarg na wykonanie planu zagospodarowania tego rejonu. Na chwilę obecną nie wiadomo więc, czy obecny układ zostanie zastąpiony rondem, czy też innym układem drogowym – nad tym pracują architekci – wiadomo jednak, że w związku z coraz większym natężeniem ruchu w tym rejonie zmiany są po prostu konieczne. Wiadomo również, że nowy układ drogowy zostanie wyposażony w oświetlenie LED zgodne z Masterplanem dla Gliwic. Pod tą nazwą kryje się szczegółowy plan mający na celu nie tylko uporządkowanie struktury oświetlenia miasta, ale również nadanie mu charakteru i klimatu. Innym światłem będą podświetlone np. obiekty architektoniczne w rejonie Starego Miasta, które zyskają ciepłą barwę, przez co podkreślony zostanie ich zabytkowy charakter, inną zaś np. główne arterie miasta. Przykładem już jest ul. Pszczyńska, gdzie zainstalowano nowe reflektory LED o zimnej barwie, dzięki czemu zwiększyło się natężenie światła, a komfort jazdy uległ zdecydowanej poprawie. Ogólny zamysł koncepcji jest taki, by odróżnić część wewnętrzną miasta (centrum) od części zewnętrznej (osiedla). Ma to zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców i podkreślić równowagę pomiędzy strefą pracy i strefą wypoczynku.