Przypomnijmy, że w mieście powstaną dwa centra przesiadkowe – w Rokitnicy, przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia, a także przy Goethego. Zabrze otrzymało na te inwestycje unijne dofinansowanie w wysokości ok. 96 mln zł. Całkowita wartość projektu oszacowana została na nieco ponad 119,5 mln zł. Reszta to wkład własny miasta; pieniądze udało się zapewnić dzięki wykorzystaniu funduszy pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Nowa organizacja ruchu
Prace związane z budową centrum przesiadkowego przy ul. Goethego już się rozpoczęły. Od 22 stycznia przy placu Dworcowym działa tymczasowy dworzec autobusowy – zastąpił popularną „Belkę”. Znajduje się między pocztą a dworcem PKP. Z kolei we wtorek, 1 lutego, rozpoczęło się grodzenie terenu na Goethego, a na środę zaplanowano rozbiórkę wiat przystankowych. Jak informuje magistrat, wraz z Miejskim Zarządem Dróg prowadzone są prace związane z wprowadzeniem nowej organizacji ruchu w tej części miasta.
A
co z centrum przesiadkowym w Rokitnicy? Przetarg na budowę został
ogłoszony na początku tygodnia, w poniedziałek, 31 stycznia.
Otwarcie ofert odbędzie się 16 lutego. Przy ul. Krakowskiej i Ofiar
Katynia powstać mają między innymi otwarte perony, parking
zewnętrzny oraz obiekt o powierzchni 276 metrów kwadratowych, w
którym znajdować się będzie poczekalnia i punkty usługowe.
Ekologia najważniejsza
Zarówno w Rokitnicy, jak w w centrum przesiadkowym przy Goethego będzie możliwość ładowania pojazdów elektrycznych. Co istotne, rozbudowana zostanie też pobliska infrastruktura drogowa.
– Dzięki realizacji inwestycji poprawimy jakość komunikacji oraz przesiadanie się na transport zbiorowy i rowerowy. Wzrośnie również liczba miejsc parkingowych. Istotnym efektem realizacji tak jednego, jak i drugiego projektu będzie redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza – podkreśla prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik.