Umowa pod nazwą „Przebudowa torowiska tramwajowego w Zabrzu od Pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego łącznie z pętlą” podpisana została 19 listopada zeszłego roku. Już dzień później wstrzymany został do odwołania ruch tramwajów do Mikulczyc, a linia nr 3 obsługiwana jest wagonami dwukierunkowymi, które kursują na skróconej trasie: Makoszowy Pętla – Zabrze Pole Ludwik. Autobusowa komunikacja zastępcza uruchomiona przez ZTM oznaczona jest jako T-3, kursując w relacji: Zabrze pl. Teatralny - Mikulczyce Zwrotnicza.
Nie tylko torowisko
Do zmodernizowania jest ok. 3100 metrów toru. Jak informuje wykonawca kontraktu – firma NJN Damian Kłosek z Knurowa, prace postępują zgodnie z harmonogramem. Na różnych odcinkach postęp jest na różnym etapie.
– Na odcinku od DK 88 do ul. Chopina wykonane jest ok. 90 proc. torowiska wydzielonego z jezdni, w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych. Wykonano wszystkie fundamenty pod słupy trakcyjne. Wykonawca sukcesywnie przebudowuje gazociąg. Z kolei od ul. Cieślika do ul. Poniatowskiego przygotowane jest koryto wraz z warstwami konstrukcyjnymi i trwa układanie płyt torowych. Na odcinku od ul. Brygadzistów do Lipowej wykonawca przygotował koryto torowiska, zabudował warstwy konstrukcyjne i rozpoczyna układanie płyt torowych. Na fragmencie od ul. Lipowej do zejścia torowiska z jezdni (przed mostem) budowa torowiska w płytach została wykonana – informuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie SA.
Prace nie dotyczą wyłącznie samego torowiska, ale także innych konstrukcji istniejących wokół. Jak w przypadku mostu nad Potokiem Mikulczyckim. Ten stary został zdemontowany i obecnie przygotowywane jest podłoże przed budową przyczółków nowego mostu. Za mostem torowisko zostało wykonane już w prawie 80 proc.
Skrzyżowanie zmieni się w rondo
Roboty dotyczą również skrzyżowań. Te w rejonie ul. Chopina będą prowadzone równocześnie ze zlecanymi przez miasto pracami przy przebudowie całego skrzyżowania. Wykonawca miejskich prac został właśnie wyłoniony – to firma Drogopol. Aby prace przebiegały sprawnie i nie były uciążliwe dla mieszkańców, wykonawcy muszą ze sobą współpracować. Obecnie uzgadniana jest czasowa zmiana organizacji ruchu na czas prowadzenia prac na skrzyżowaniu.
– Podobnie wygląda sprawa ze skrzyżowaniem z ul. Brygadzistów, które na zlecenie miasta Zabrze w rondo przebuduje firma Eurovia. W tym wypadku to wykonawca części miejskiej uzgadnia projekt czasowej organizacji ruchu, która powinna zostać wdrożona na początku lipca i wówczas rozpoczną się tam roboty – dodaje rzecznik Tramwajów Śląskich.
Zadanie pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w Zabrzu od Pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego łącznie z pętlą” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko–Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020. Dodajmy, że wartość umowy to ok. 22,6 mln zł netto.