– Oszustwa „na pracownika banku” w ostatnim czasie stały się bardzo popularne. Niestety, oszuści działają tak wiarygodnie, że gdy dzwonią do nas, to na ekranie telefonu wyświetla się numer infolinii z nazwą banku, dlatego połączenie nie wzbudza podejrzeń. Często też, jak w tym wypadku, proszą o zainstalowanie aplikacji AnyDesk – podkreślają zabrzańscy policjanci.
Oszust podający się za pracownika banku przekonał 77-letniego zabrzanina, że pomoże mu odzyskać pieniądze, które zdeponowane były na jego rzekomym, starym koncie bankowym. Jak przekonywał oszust, aby pomoc okazał się skuteczna, 77-latek powinien zainstalować program AnyDesk. Służy on do zdalnego obsługiwania komputera lub smartfonu. Zwykle korzystają z niego informatycy, jednak coraz częściej wykorzystywany jest przez oszustów.
– Oszust, mając dostęp do naszego urządzenia, za pośrednictwem AnyDesk widzi wszystkie informacje, które pojawiają się na telefonie, w tym treści SMS-ów potwierdzających transakcje. Ponadto sam może sterować za nas urządzeniem. Tak było i w tym przypadku. Oszust po uzyskaniu dostępu do komputera i telefonu pokrzywdzonego zyskał dostęp do jego konta. Następnie środki zgromadzone na koncie przelał na własne – informuje zabrzańska komenda.
Jak podkreślają policjanci, odzyskanie utraconych w ten sposób pieniędzy jest bardzo trudne. – Po raz kolejny apelujemy o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu ryzykownych decyzji finansowych w tym instalowaniu oprogramowania, którego działania nie jesteśmy pewni – dodają.