Na budowę sieci tras rowerowych Gliwice chcą przeznaczyć 250 mln zł.
Temat budowy sieci tras rowerowych w Gliwicach poruszany jest już od dawna, jednak jeszcze nigdy miasto nie było tak bliskie zrealizowania tego ambitnego projektu. Podstawą do działania było stworzenie opracowania projektowego dotyczącego budowy dróg dla rowerów, które kosztem 369 tys. zł wykonała już firma INKOM z Katowic. Za tę kwotę powstał model systemu komunikacyjnego dla rowerzystów, który ma być równoprawny z systemem komunikacji samochodowej.
Takie rozwiązanie na zachodzie Europy jest niemal standardem, w Polsce jednak to nadal rozwiązania unikatowe. Dlatego twórcy opracowania postanowili wzorować się na kraju, który słynie z rewelacyjnie rozwiniętej komunikacji rowerowej – z Holandii, ale również w Polsce znalazły się wzory do naśladowania. Szczecin jest miastem, które zainwestowało w sieć tras rowerowych i wszystkim wyszło to na dobre.
Koncepcja DDR przewiduje trzy etapy realizacji docelowego układu dróg rowerowych. Pierwszy uwzględnia zasadniczy szkielet komunikacyjny ścieżek prowadzących z centrum w różne części miasta, o łącznej długości 128 km. Przygotowano także wstępne kosztorysy dla poszczególnych etapów i oddzielnie dla konkretnych tras.
Powstała już dokumentacja projektowa pierwszej z tras, która ma przebiegać od centrum miasta, przez okolice budowanej Hali Gliwice, dzielnicę Sośnica i kończyć się na granicy z Zabrzem. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie to trasa ta powinna być oddana do użytku w tym samym czasie co Hala Gliwice. Co z pozostałymi? Miasto deklaruje, że od planu budowy sieci dróg dla rowerzystów nie odstąpi, jednak ze względu na ogrom prac i nakładów finansowych – według wstępnych wyliczeń ponad 250 mln. zł. - będzie to rozłożone w czasie.