Wielu kierowców przy zakupie samochodu staje przed tym samym problemem – wybrać model z silnikiem diesla czy może raczej napędzany benzyną? Pewną wskazówką przy wyborze może być kwestia ubezpieczenia, ponieważ rodzaj paliwa to jeden z czynników, które wpływają na wysokość składki OC. W jakim stopniu?
Czy ceny ubezpieczenia OC dla samochodów tych samych marek, a nawet tych samych modeli mogą się od siebie w znaczącym stopniu różnić? Oczywiście, że tak! Spójrzcie choćby na wyliczenia dotyczące Hondy ze strony https://mubi.pl/poradniki/ubezpieczenie-honda/. Pewien właściciel Hondy Civic zapłacił za jej ubezpieczenie zaledwie 306 zł, inny już ponad 1000 zł! Skąd aż takie różnice?
Na cenę OC wpływa dużo czynników
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że choć poszczególni kierowcy mogą wydawać na OC kompletnie inne pieniądze, zakres obejmującej ich ochrony jest zawsze taki sam. Nieważne zatem, czy wydasz na składkę 300 zł, czy kilka razy więcej, o ile nie dobierzesz do polisy dodatkowych ubezpieczeń (np. AC lub NNW), w jej ramach będzie Ci przysługiwać dokładnie to, co innym kierowcom. Czemu zatem wszyscy nie płacą tyle samo?
Odpowiedź jest prosta i zawiera się w sformułowaniu "ryzyko ubezpieczeniowe". Właśnie jego oceną zajmują się ubezpieczyciele przy ustalaniu składek dla poszczególnych kierowców, niejako "wyceniając", jak duże jest prawdopodobieństwo, że ci mogą spowodować wypadek. Im większe jest ryzyko wystąpienia takiego zdarzenia, z tym wyższą ceną OC trzeba się liczyć.
No dobrze, ale niby w jaki sposób ubezpieczyciel może przewidzieć to ryzyko? Oczywiście zawsze mówimy o pewnym stopniu przypadkowości, ale to nie tak, że agent ubezpieczeniowy przygląda się swojemu klientowi i jego autu, po czym rzuca wziętą nie wiadomo skąd cenę. Przeciwnie – o tej decyduje szereg dokładnie określonych czynników.
- Czynniki wpływające na cenę OC można podzielić na te związane z samochodem oraz z jego właścicielem. Pierwsze to parametry auta, takie jak m.in. marka, model, rok produkcji, rodzaj napędu czy pojemność silnika. Wśród cech kierowcy, które interesują ubezpieczyciela, znajdują się natomiast m.in. jego wiek, miejsce zamieszkania czy stan cywilny. Ponadto bardzo ważna jest dotychczasowa historia ubezpieczenia, im dłuższa i mniej obfitująca w szkody, tym lepiej – tłumaczy Mateusz Piesowicz z porównywarki ubezpieczeń na mubi.pl.
Dopiero uwzględniając te wszystkie zmienne, można uzyskać cenę OC dla danego właściciela auta, przez co nie sposób przewidzieć, ile ona wyniesie dla różnych kierowców. Nawet jeśli Ci wydają się do siebie podobni. Pamiętaj, że wystarczy jedna drobna różnica, a wysokość składki może zmienić się o kilkaset złotych!
Rodzaj napędu samochodu a cena ubezpieczenia OC
Wśród parametrów samochodu, które mają wpływ na wysokość składki OC, znajduje się również rodzaj napędu. Według wyliczeń sporządzonych przez użytkowników porównywarki Mubi, najdroższe ubezpieczenie płacą właściciele aut z instalacją LPG. A jak to wygląda w przypadku silników spalinowych?
Średnie ceny OC ze względu na rodzaj napędu w samochodzie:
- benzyna + gaz: 923 zł,
- benzyna: 902 zł,
- diesel: 888 zł,
- hybryda: 723 zł,
- elektryk: 699 zł.
Jak widać, różnica w średniej cenie OC między autami na benzynę i na olej napędowy jest niewielka, wynosi zaledwie 14 zł. Ale czy to znaczy, że koszt ubezpieczenia samochodów z tego rodzaju silnikami będzie zawsze podobny? Absolutnie nie! Owszem, ceny mogą być porównywalne, ale ostatecznie zawsze zależą od tylu czynników, że trudno sprowadzać je tylko do tego jednego.
Samochody na benzynę i z silnikami diesla – porównanie cen OC
Jak mogą się różnić ceny ubezpieczenia samochodów ze względu na rodzaj zastosowanego w nich napędu, możecie przeczytać w artykule: „Rodzaj paliwa a ubezpieczenie – czy OC diesla jest tańsze niż ubezpieczenie auta na benzynę?”. Potwierdza on, że OC właścicieli diesli jest zwykle nieco tańsze, ale zdarzają się od tej reguły wyjątki.
Jeden z nich jest dziełem pewnego kierowcy Trabanta P601 na benzynę, który za ubezpieczenie swojego auta zapłacił zaledwie 207 zł. To absolutny rekord w kwestii najniższej ceny OC bez względu na rodzaj napędu. Co więcej, składki w wysokości poniżej 230 zł udało się obliczyć także właścicielom kilku Fiatów 126p, Suzuki Samurai i Opla Kadetta – wszystkie na benzynę. Najtańszym w ubezpieczeniu dieslem okazał się dopiero Volkswagen Passat ze składką w wysokości 235 zł.
Sięgając po kolejne przykłady, widać już jednak, że tańsze OC dla diesli to nie mit. W zależności od modelu auta, rodzaj napędu oznaczał czasem niemal 100 zł różnicy w składce (np. dla Dacii Sandero z silnikiem diesla – 300 zł, a na benzynę – 396 zł). Trudno jednak powiedzieć, by tendencja przechylała się wyraźne na którąś ze stron.
Diesel czy benzyna – co wybrać?
Wszystko to sprawia, że trudno zdecydować o wyborze napędu samochodu, kierując się głównie ceną jego ubezpieczenia. Różnice pomiędzy autami na benzynę, a takimi z silnikami diesla są na tyle niewielkie, że mogą one stanowić raczej ciekawostkę niż fundament, na którym oprzemy podjęcie tak ważnej decyzji.
Jak w takim razie wybrać między dieslem a benzyną? Przede wszystkim należy kierować się własnymi potrzebami w zakresie wykorzystywania auta. Diesle są bardziej ekonomiczne przy częstych i dalekich podróżach, podczas gdy silniki benzynowe sprawdzają się lepiej w warunkach miejskich. Pod uwagę można też wziąć awaryjność i koszty napraw – w obydwu przypadkach korzystniej wypadają samochody na benzynę.
Na koniec zaś warto zerknąć na porównywarkę na mubi.pl i zestawić ze sobą ceny ubezpieczenia OC konkretnego modelu auta z dwoma różnymi napędami. Może okaże się, że akurat w Twoim przypadku odegra to decydującą rolę przy wyborze?