Autostrada A4 zyska trzeci pas? Budowę zapowiedział premier

Sprawna infrastruktura drogowa to jeden z głównych fundamentów szybkiego rozwoju. Nowe drogi krajowe i lokalne to nie tylko lepszy komfort jazdy i wzrost bezpieczeństwa, ale także szansa na nowe inwestycje i miejsca pracy.

1920x810

Dlatego rząd premiera Mateusza Morawieckiego nie zwalnia tempa. Szef rządu podczas wizyty w województwie podlaskim zapowiedział realizację kolejnego kluczowego dla Polaków programu – Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. Środki w ramach RPBDK pozwolą na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe dają nam ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju! Podczas wizyty premier wziął także udział w otwarciu odcinka drogi S61 – Via Baltica.

Polski Ład to wiele projektów, które zmieniają nasz kraj. Wśród nich są programy infrastrukturalne, które połączą Polskę. – Pokawałkowana do niedawna Polska, jest coraz lepiej zintegrowana. Po rozbiorach, po komunie, po III RP, dziś przyszedł czas, żeby każdy kawałek Polski ze sobą dobrze skomunikować – zaznaczył premier. – Uszczelniliśmy system finansów publicznych i wprowadziliśmy wielkie programy społeczne. A teraz pokazujemy wielki program infrastrukturalny, który spowoduje, że Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie. Dzięki temu będziemy mogli przyciągać inwestorów – dodał.

Premier zapowiedział nowy program

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – to programy, które zmieniają drogi w Polsce. Świetne efekty przynosi także Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Dzięki niemu, w ciągu ostatnich 5 lat, mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Jest to jeden z argumentów za kontynuacją programu – premier Mateusz Morawiecki zapowiedział realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.

Ten program to blisko 300 mld zł – to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego – podkreślił premier Morawiecki.

Co się zmieni w ramach kontynuacji RPBDK?

Głównym celem rządu jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2, czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Dzięki temu, wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg.

– Łączymy drogami nie tylko wielkie miasta, ale również miasta średnich wielkości. III RP o nich zapomniała. Dziś pokazujemy, że przyciąganie inwestorów będzie rzeczywistością, a wraz z tym tworzone będą nowe miejsca pracy. Polska jest jedna – powiedział szef rządu.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 – bezpieczniejsza i bardziej komfortowa jazda po Polsce

W ciągu ostatnich 5 lat mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Dzięki temu po Polsce jeździ się dzisiaj bezpieczniej i bardziej komfortowo. Kierowcy mogą poruszać się w sposób nieprzerwany lub prawie nieprzerwany takimi drogami, jak:

  • S51,
  • S3 od Szczecina przez Zieloną Górę do Legnicy,
  • S5 od Wrocławia przez Poznań do Bydgoszczy,
  • S6 od Szczecina do Koszalina,
  • S8 od Wrocławia przez Warszawę do Białegostoku,
  • S17 od Warszawy do Lublina.

Co ważne, realizacja inwestycji objętych programem pozwoli do końca 2023 r. na osiągniecie 90 proc. łącznej planowanej długości autostrad (wraz z A50) oraz 55 proc. dróg ekspresowych.

Obecnie podejmowane działania doprowadzą do ukończenia budowy:

  • całej autostrady A1,
  • autostrady A2 do Białej Podlaskiej,
  • przebudowy A18,
  • drogi ekspresowej S1,
  • drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy,
  • drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy państwa,
  • drogi ekspresowej S5 od Wrocławia do Nowych Marz,
  • drogi ekspresowej S6 od Szczecina do Trójmiasta,
  • drogi ekspresowej S7 od Trójmiasta do Rabki (bez północnego wylotu z Warszawy do Czosnowa),
  • drogi ekspresowej S11 Koszalin – Bobolice, Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14,
  • drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk,
  • całej drogi ekspresowej S17, S19 oraz S61.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada również budowę 43 obwodnic w ciągach dróg krajowych. Zakończona została budowa 20 z tych obwodnic – to m.in. budowa:

  • obwodnicy Wałcza S10,
  • obwodnicy Szczecinka S11,
  • obwodnicy Jarocina S11,
  • obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego S11,
  • obwodnicy Inowrocławia DK nr 15/25,
  • obwodnicy Olsztyna DK nr 16,
  • obwodnicy Sanoka DK nr 28,
  • obwodnicy Góry Kalwarii DK nr 50,
  • obwodnicy Stalowej Woli i Niska DK nr 77.

W tym roku do tej listy dołączą jeszcze obwodnice: Kępna S11, Tomaszowa Lubelskiego S17, Łańcuta DK nr 94 czy Niemodlina DK nr 46.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – inwestycje drogowe bliskie mieszkańcom

Budowa i remont dróg lokalnych, obwodnic i mostów, a także zwiększenie bezpieczeństwa pieszych – to główne cele Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Program to bardzo ważny element polepszania stanu dróg powiatowych i gminnych. Realizowane inwestycje to realne korzyści dla nas wszystkich – szybszy dojazd do pracy i powrót do domu, bezpieczniejsza droga do szkoły. Program zakłada dofinansowanie kilkunastu tysięcy dróg w całym kraju.

Istotny wkład w polepszenie infrastruktury drogowej ma także Program budowy 100 obwodnic. W ramach programu w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. Na realizację programu rząd przeznaczy ok. 28 mld zł.

S61 – prawie 35 km odcinek nowej drogi w woj. podlaskim udostępniony kierowcom

Ogłoszenie nowego programu drogowego to niejedyna dobra informacja. Premier Mateusz Morawiecki wziął udział w uroczystym otwarciu prawie 35 km odcinka drogi S61 – od węzła Kolno poprzez drugą jezdnię obwodnicy Stawisk i dalszy nowy odcinek do obwodnicy Szczuczyna. To kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, po odcinku Śniadowo – Łomża Południe, który został przekazany w tym roku do użytkowania.

– Chcemy, żeby w Polsce były jak najlepsze warunki przyciągania turystów i przedsiębiorców, także zagranicznych. Po to, żeby Polska rosła w siłę i żeby z poszatkowanych kawałków utworzyć jedną całość. Do tego są potrzebne takie drogi, jak ta – zauważył szef rządu.

Oddawane do ruchu odcinki wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna tworzą około 44-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej.