50 groszy na mieszkańca a efekt piorunujący. Na otwarciu DTŚ było 14 tys. osób
To była historyczna chwila! Wejście do niemal 500-metrowego tunelu, już nigdy nie będzie możliwe. Z tej okazji skorzystały tłumy gliwiczan. Jak podaje miasto w dwudniowych Dniach Otwartych wzięło udział ok. 14 tysięcy osób! Tylko w ciągu pierwszego dnia przez tunel przeszło prawie 10 tysięcy zainteresowanych mieszkańców. Dla nich wszystkich miasto przygotowało pamiątkowe balony, mapy i breloczki. Drugi dzień to przejazd 3000 rowerzystów, 700 rolkarzy i 100 biegaczy. Na nich czekały bidony i okolicznościowe medale.
Atrakcji podczas otwarcia nie brakowało. Poza prezentacją sprawności gliwickich służb ratowniczych, odbył się pokaz akrobacji motocyklowych, przejazd rowerzystów, rolkarzy, przemarsz z kijami do nordic walking i pokaz LED Light Show, łączący efekty świetlne i choreografię taneczną.
Jakie środki finansowe miasto przeznaczyło na zorganizowanie imprezy? Całościowy koszt wraz z organizacją części oficjalnej, pokazu służb, akrobacji motocyklowych, pokazu Light Show, zabezpieczeniem medycznym, ochroną, toaletami, obsługą techniczną, nagłośnieniem, organizacją biegu oraz gadżetami to niecałe 86 tysięcy złotych. Mniej więcej 50 groszy na mieszkańca. Biorąc pod uwagę historyczną rangę wydarzenia, rozmach z jakim przeprowadzono imprezę i frekwencję należy uznać, że publiczne środki zostały spożytkowane wyjątkowo racjonalnie.
https://www.youtube.com/watch?v=BaTKQh2dErc
Przypomnijmy, że budowa DTŚ to największa inwestycja zrealizowana przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Ułatwia kierowcom wygodny i szybki dojazd do centrów kilku dużych miast, w tym do stolicy województwa. Odcinek G2 – od ul. Kujawskiej do węzła DK88 i ul. Portowej – to jedna z największych drogowych inwestycji w historii miasta. Trasa o długości ok. 5,6 km przebiega przez śródmiejską część Gliwic. Ma aż 6 powiązań z istniejącym układem drogowym i zapewnia szybki dojazd m.in. do Politechniki Śląskiej i Centrum Onkologii. Na tym odcinku powstało aż 14 obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, kładek technologicznych oraz tunel o długości prawie 500 m, pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową.
W Gliwicach przecinają się także dwie autostrady, A1 i A4, tworząc największy w kraju węzeł autostradowy, umożliwiający szybki transport w kierunkach wschód-zachód oraz północ-południe. Tutaj znajduje się największy port śródlądowy w Polsce, a dojazd do lotniska w Pyrzowicach, jednego z największych polskich portów lotniczych, zajmuje 20 minut. Dworzec kolejowy w Gliwicach należy do najważniejszych stacji PKP w kraju. Śmiało można więc powiedzieć, że Gliwice są jednym z najlepiej skomunikowanych miast w Polsce.